SPEL: Battelen (Jacobs Worsteling)
Genesis 32:23-32
Jacob is bang om Esau onder ogen te komen. Hij weet niet of Esau nog boos op hem is. In de nacht voordat hij Esau ontmoet, worstelt hij met een onbekende man. Als de man merkt dat hij van Jacob niet kan winnen, geeft hij een harde klap boven op zijn heup. 'Laat me nu gaan,' zegt de man, 'het wordt licht.' Jacob vermoedt dat de onbekende man een engel van God is (of God zelf). Hij zegt: 'Ik laat u niet gaan, behalve als u me een zegen geeft.' De man zegent hem. Met die zegen gaat Jacob Ezau tegemoet.
SPEL: BATTELEN (spelduur +/- 40 minuten --> eventueel is de spelduur in te korten door één of meerdere spellen te skippen)
leeftijd 7 - 12 jaar
Jozef worstelt met een onbekende man.
In het spel 'BATTELEN' gaan de kinderen in tweetallen acht spelletjes spelen waar zij tegen elkaar battelen. Bij elk spel kunnen er punten verdiend worden. Wie wint de battle?
Jacob is bang om Esau onder ogen te komen. Hij weet niet of Esau nog boos op hem is. In de nacht voordat hij Esau ontmoet, worstelt hij met een onbekende man. Als de man merkt dat hij van Jacob niet kan winnen, geeft hij een harde klap boven op zijn heup. 'Laat me nu gaan,' zegt de man, 'het wordt licht.' Jacob vermoedt dat de onbekende man een engel van God is (of God zelf). Hij zegt: 'Ik laat u niet gaan, behalve als u me een zegen geeft.' De man zegent hem. Met die zegen gaat Jacob Ezau tegemoet.
SPEL: BATTELEN (spelduur +/- 40 minuten --> eventueel is de spelduur in te korten door één of meerdere spellen te skippen)
leeftijd 7 - 12 jaar
Jozef worstelt met een onbekende man.
In het spel 'BATTELEN' gaan de kinderen in tweetallen acht spelletjes spelen waar zij tegen elkaar battelen. Bij elk spel kunnen er punten verdiend worden. Wie wint de battle?
NODIG:
- werkblad spel 'Battelen' - werkblad memorie (afdrukken op gekleurd papier of 180 gram wit papier (anders zie je de afdruk door het memoriekaartje heen) - werkblad scorekaart 'Battelen' - pennen - stopwatch/timer Spel 1: 20 - 30 paar sokken 20- 30 knijpers Spel 2: - figuurvermicelli cijfers& letters (HONIG) - twee schaaltjes Spel 3: plastic bekers ( +/- 50) Spel 4: - Spel 5: - 1 zak minimarshmallows (eventueel grote marshmallows in stukjes snijden) - rietjes - 4 schaaltjes/bordjes Spel 6: memoriekaartjes (werkblad memorie) Spel 7: koffer + 10 vakantie attributen Spel 8: 1 dobbelsteen |
WERKBLADEN
|
Spel 1
Spel 5
|
WERKWIJZE:
Klaarzetten spellen
Zet alle spellen van tevoren klaar in de ruimte + leg bij elk spel een strookje waarop het spel wordt uitgelegd (werkblad spel 'Battelen' ).
Spel 1: Maak een grote berg van sokken. Hoe meer sokken des te leuker.
Spel 2: Doe de figuurvermicelli in twee bakjes.
Spel 3: Zet voor twee spelers een stapel bekers klaar.
Spel 4: -
Spel 5: Zet twee schaaltjes klaar met marshmallows en leg daar een rietje naast.
Zet op een +/- twee meter afstand twee lege schaaltjes neer.
De kinderen moeten de marshmallows proberen over te brengen van het ene schaaltje naar het andere schaaltje door de
marshmallow met het rietje op te zuigen.
Spel 6: Memorie klaar leggen.
Spel 7: Doe in een koffer 10 vakantie attributen (zonnebril, handdoek, zonnebrandcrème, zwembroek, etc.)
Spel 8: Dobbelsteen.
START SPEL:
1- Leg het spel uit.
Maak een koppeling naar het verhaal: Jacob battelde met een engel en jullie gaan vandaag ook in tweetallen tegen elkaar
battelen.
2- Laat de kinderen duo's maken en geef hen een pen en scoreblad. (Bij een oneven aantal kinderen kun je één drietal maken).
Elk duo start bij een ander spel.
3- Geef de kinderen de tijd om te lezen wat ze bij het spel moeten doen (of loop van tevoren alle spellen gezamenlijk langs en
geef uitleg). Vraag voor het startsein of zij begrepen hebben wat zij moeten doen.
Start daarna met het spel. Elk spel duurt 3 minuten.
Geef de kinderen de tijd om hun score te berekenen en het spel weer speelklaar te zetten voor een volgend groepje.
4- De duo's schuiven allemaal één spel door en wachten weer op het startsein.
5- Als de kinderen alle spellen hebben gedaan, kunnen ze de score van de verschillende spellen bij elkaar optellen en kijken wie van de twee de battle heeft gewonnen.
Opmerking: Elk spel duurt 3 minuten. De kinderen hebben echter ook tijd nodig om het spel te lezen en na afloop van het spel hun score op te schrijven (en eventueel het spel weer speelklaar te zetten voor een volgend groepje). In totaal duurt elk spel dus ongeveer 5 minuten (totale spelduur: +/- 40 minuten). Eventueel kun je bij gebrek aan tijd spelonderdelen weglaten.
Klaarzetten spellen
Zet alle spellen van tevoren klaar in de ruimte + leg bij elk spel een strookje waarop het spel wordt uitgelegd (werkblad spel 'Battelen' ).
Spel 1: Maak een grote berg van sokken. Hoe meer sokken des te leuker.
Spel 2: Doe de figuurvermicelli in twee bakjes.
Spel 3: Zet voor twee spelers een stapel bekers klaar.
Spel 4: -
Spel 5: Zet twee schaaltjes klaar met marshmallows en leg daar een rietje naast.
Zet op een +/- twee meter afstand twee lege schaaltjes neer.
De kinderen moeten de marshmallows proberen over te brengen van het ene schaaltje naar het andere schaaltje door de
marshmallow met het rietje op te zuigen.
Spel 6: Memorie klaar leggen.
Spel 7: Doe in een koffer 10 vakantie attributen (zonnebril, handdoek, zonnebrandcrème, zwembroek, etc.)
Spel 8: Dobbelsteen.
START SPEL:
1- Leg het spel uit.
Maak een koppeling naar het verhaal: Jacob battelde met een engel en jullie gaan vandaag ook in tweetallen tegen elkaar
battelen.
2- Laat de kinderen duo's maken en geef hen een pen en scoreblad. (Bij een oneven aantal kinderen kun je één drietal maken).
Elk duo start bij een ander spel.
3- Geef de kinderen de tijd om te lezen wat ze bij het spel moeten doen (of loop van tevoren alle spellen gezamenlijk langs en
geef uitleg). Vraag voor het startsein of zij begrepen hebben wat zij moeten doen.
Start daarna met het spel. Elk spel duurt 3 minuten.
Geef de kinderen de tijd om hun score te berekenen en het spel weer speelklaar te zetten voor een volgend groepje.
4- De duo's schuiven allemaal één spel door en wachten weer op het startsein.
5- Als de kinderen alle spellen hebben gedaan, kunnen ze de score van de verschillende spellen bij elkaar optellen en kijken wie van de twee de battle heeft gewonnen.
Opmerking: Elk spel duurt 3 minuten. De kinderen hebben echter ook tijd nodig om het spel te lezen en na afloop van het spel hun score op te schrijven (en eventueel het spel weer speelklaar te zetten voor een volgend groepje). In totaal duurt elk spel dus ongeveer 5 minuten (totale spelduur: +/- 40 minuten). Eventueel kun je bij gebrek aan tijd spelonderdelen weglaten.