ESCAPE ROOM 1 - De Gevangenis van KONING AHASVEROS
Leeftijd 9 - 12 jaar
Een escape room is een activiteit waarbij je 'opgesloten' wordt in een ruimte. Aan de hand van puzzels en raadsels zul je een uitweg moeten vinden binnen een bepaalde tijd. Lukt het wel/niet om binnen deze tijd uit de ruimte te ontsnappen?
Dit spel past bij het verhaal van koningin Esther. Er komen kleine elementen uit dit verhaal terug in de verschillende opdrachten.
In een echte escape room zit er vaak een slot op de ruimte, maar op de zondagsschool/kinderkerk laten we gewoon iemand voor de deur zitten en kunnen de kinderen ontsnappen door hem/haar het juiste codewoord te noemen.
Je speelt het spel in groepjes van 2 - 4 personen. Omdat je op de zondagsschool/kinderkerk meestal niet over meerdere ruimtes beschikt, kan je het lokaal ook proberen door tafels en stoelen in hoeken te verdelen (of gewoon tafelgroepjes maken), zodat elk groepje wel zelfstandig aan de slag kan. Heb je meerdere ruimtes ter beschikking, dan is dat natuurlijk leuker.
Een escape room is een activiteit waarbij je 'opgesloten' wordt in een ruimte. Aan de hand van puzzels en raadsels zul je een uitweg moeten vinden binnen een bepaalde tijd. Lukt het wel/niet om binnen deze tijd uit de ruimte te ontsnappen?
Dit spel past bij het verhaal van koningin Esther. Er komen kleine elementen uit dit verhaal terug in de verschillende opdrachten.
In een echte escape room zit er vaak een slot op de ruimte, maar op de zondagsschool/kinderkerk laten we gewoon iemand voor de deur zitten en kunnen de kinderen ontsnappen door hem/haar het juiste codewoord te noemen.
Je speelt het spel in groepjes van 2 - 4 personen. Omdat je op de zondagsschool/kinderkerk meestal niet over meerdere ruimtes beschikt, kan je het lokaal ook proberen door tafels en stoelen in hoeken te verdelen (of gewoon tafelgroepjes maken), zodat elk groepje wel zelfstandig aan de slag kan. Heb je meerdere ruimtes ter beschikking, dan is dat natuurlijk leuker.
NODIG:
- opdrachten werkblad (voor elk groepje één set) - glazen pot - pen - lint (- ansichtkaart - voor elk groepje één) - envelop - kookwekker/timer (- touwtje of plakband) |
WERKBLAD:
|
VOORBEREIDING
1- Print de werkbladen en knip de opdrachten los van elkaar.
Je hebt voor elk groepje kinderen één set opdrachten nodig.
Eén groepje bestaat uit 2 - 4 kinderen.
2- Rol opdracht 2 op en doe er een lintje om. (Zijn er 4 groepjes, dan doe je dit dus 4 keer.)
Doe opdracht 3 in een glazen pot. (Je hebt meerdere potten nodig als je met meerdere groepjes speelt.)
3- Maak tafelgroepjes (of scheid op een andere manier de ruimte) zodat de kinderen niet de antwoorden van elkaar kunnen
overschrijven/horen.
Als je de beschikking hebt over meerdere ruimtes, is dat natuurlijk nog leuker.
4- Verstop de opdrachten in het lokaal als volgt:
Opdracht 1: Deze opdracht hoef je niet te verstoppen. De kinderen krijgen deze opdracht na de uitleg van het spel.
Opdracht 2: Leg de opgerolde brief ergens in het lokaal op een zichtbare plaats.
Opdracht 3: Zet de pot ergens in het lokaal op een zichtbare plaats.
Opdracht 4: Leg deze opdracht in de prullenbak.
Opdracht 5: Vouw deze opdracht op en bind hem met een touwtje/plakband aan een stoelpoot.
Opdracht 6: Plak de tekst van werkblad 5 op een ansichtkaart en knip de kaart in 12 stukken. Als je geen ansichtkaart hebt,
kan je werkblad 5 ook gewoon in stukken knippen.
Doe de puzzelstukken in een envelop en leg de envelop in een kast. Schrijf op de envelop: OPDRACHT 6
SPEL
1- Maak groepjes van 2 - 4 kinderen en leg het spel uit.
Vertel dat de kinderen in de gevangenis zitten en aan de hand van opdrachten moeten proberen om binnen 40 minuten te
ontsnappen (Je kunt de tijd van te voren of tussentijds eventueel aanpassen. Het is natuurlijk leuk als het meerdere (of alle)
groepjes lukt om te ontsnappen.)
Bij elke opdracht moeten zij het antwoord opschrijven. De antwoorden hebben ze aan het einde van het spel
nodig om het codewoord te ontcijferen en uit de gevangenis te kunnen ontsnappen.
2- Geef elk groepje een pen en opdracht 1.
Als je met meerdere groepjes in één lokaal speelt, leg dan uit dat ze één opdracht mogen pakken van elke opdracht en de
andere opdrachten laten liggen voor de andere groepjes.
3- De leiding gaat voor de deur zitten. Zij zijn de gevangenisbewaarders. Zodra het codewoord gevonden is, mogen de kinderen
het codewoord in het oor van de gevangenisbewaarder fluisteren of laten zien. (Het is niet leuk voor de andere groepjes als zij
nog niet klaar zijn en het codewoord al horen.) Lukt het de kinderen om binnen de genoemde tijd te ontsnappen?
TIP: Lukt het een groepje na verwoede pogingen niet om een opdracht te ontcijferen, geef dan een hint of help ze om verder te
kunnen gaan met de volgende opdracht.
1- Print de werkbladen en knip de opdrachten los van elkaar.
Je hebt voor elk groepje kinderen één set opdrachten nodig.
Eén groepje bestaat uit 2 - 4 kinderen.
2- Rol opdracht 2 op en doe er een lintje om. (Zijn er 4 groepjes, dan doe je dit dus 4 keer.)
Doe opdracht 3 in een glazen pot. (Je hebt meerdere potten nodig als je met meerdere groepjes speelt.)
3- Maak tafelgroepjes (of scheid op een andere manier de ruimte) zodat de kinderen niet de antwoorden van elkaar kunnen
overschrijven/horen.
Als je de beschikking hebt over meerdere ruimtes, is dat natuurlijk nog leuker.
4- Verstop de opdrachten in het lokaal als volgt:
Opdracht 1: Deze opdracht hoef je niet te verstoppen. De kinderen krijgen deze opdracht na de uitleg van het spel.
Opdracht 2: Leg de opgerolde brief ergens in het lokaal op een zichtbare plaats.
Opdracht 3: Zet de pot ergens in het lokaal op een zichtbare plaats.
Opdracht 4: Leg deze opdracht in de prullenbak.
Opdracht 5: Vouw deze opdracht op en bind hem met een touwtje/plakband aan een stoelpoot.
Opdracht 6: Plak de tekst van werkblad 5 op een ansichtkaart en knip de kaart in 12 stukken. Als je geen ansichtkaart hebt,
kan je werkblad 5 ook gewoon in stukken knippen.
Doe de puzzelstukken in een envelop en leg de envelop in een kast. Schrijf op de envelop: OPDRACHT 6
SPEL
1- Maak groepjes van 2 - 4 kinderen en leg het spel uit.
Vertel dat de kinderen in de gevangenis zitten en aan de hand van opdrachten moeten proberen om binnen 40 minuten te
ontsnappen (Je kunt de tijd van te voren of tussentijds eventueel aanpassen. Het is natuurlijk leuk als het meerdere (of alle)
groepjes lukt om te ontsnappen.)
Bij elke opdracht moeten zij het antwoord opschrijven. De antwoorden hebben ze aan het einde van het spel
nodig om het codewoord te ontcijferen en uit de gevangenis te kunnen ontsnappen.
2- Geef elk groepje een pen en opdracht 1.
Als je met meerdere groepjes in één lokaal speelt, leg dan uit dat ze één opdracht mogen pakken van elke opdracht en de
andere opdrachten laten liggen voor de andere groepjes.
3- De leiding gaat voor de deur zitten. Zij zijn de gevangenisbewaarders. Zodra het codewoord gevonden is, mogen de kinderen
het codewoord in het oor van de gevangenisbewaarder fluisteren of laten zien. (Het is niet leuk voor de andere groepjes als zij
nog niet klaar zijn en het codewoord al horen.) Lukt het de kinderen om binnen de genoemde tijd te ontsnappen?
TIP: Lukt het een groepje na verwoede pogingen niet om een opdracht te ontcijferen, geef dan een hint of help ze om verder te
kunnen gaan met de volgende opdracht.