SPEL: BARTimeüs (blindemannetje)
Marcus 10:46-52
Bartimeüs was blind en kon niet werken. Hij zat langs de straat om te bedelen. Toen hij hoorde dat er veel mensen langs liepen, vroeg hij aan iemand wat er aan de hand was. Toen Bartimeüs hoorde dat Jezus door de straat liep, begon hij hard te roepen: 'Jezus van Nazareth, zoon van David, help mij!' Jezus hoorde hem en liet hem bij Hem komen. Hij vroeg: 'Wat kan ik voor je doen?' Bartimeüs antwoordde dat hij graag weer wilde zien. Jezus genas Bartimeüs. Wat zal hij blij geweest zijn!
SPEL: blindemannetje
In de ruimte staan 10 spellen klaar. Bij elk spel ligt een blad met de uitleg van het spel (zie werkblad 1).
Bijna alle spelletjes worden gespeeld met een blinddoek om.
De kinderen worden in teams verdeeld van twee personen. Bij een oneven aantal maak je één team van drie personen.
Elk team start bij een ander spelnummer, zodat je steeds een spel door kan schuiven en teams niet op elkaar hoeven te wachten. Is een team met spel 4 begonnen en klaar met dit spel, dan schuiven zij door naar spel 5. Zijn ze bij spel 5 nog bezig, dan kijken zij of er een ander spel vrij is en gaan dit spel eerst doen.
Afhankelijk van de leeftijd + het programma (tijd) kun je spellen aanpassen/verwijderen en/of de groepsgrootte aanpassen.
Bartimeüs was blind en kon niet werken. Hij zat langs de straat om te bedelen. Toen hij hoorde dat er veel mensen langs liepen, vroeg hij aan iemand wat er aan de hand was. Toen Bartimeüs hoorde dat Jezus door de straat liep, begon hij hard te roepen: 'Jezus van Nazareth, zoon van David, help mij!' Jezus hoorde hem en liet hem bij Hem komen. Hij vroeg: 'Wat kan ik voor je doen?' Bartimeüs antwoordde dat hij graag weer wilde zien. Jezus genas Bartimeüs. Wat zal hij blij geweest zijn!
SPEL: blindemannetje
In de ruimte staan 10 spellen klaar. Bij elk spel ligt een blad met de uitleg van het spel (zie werkblad 1).
Bijna alle spelletjes worden gespeeld met een blinddoek om.
De kinderen worden in teams verdeeld van twee personen. Bij een oneven aantal maak je één team van drie personen.
Elk team start bij een ander spelnummer, zodat je steeds een spel door kan schuiven en teams niet op elkaar hoeven te wachten. Is een team met spel 4 begonnen en klaar met dit spel, dan schuiven zij door naar spel 5. Zijn ze bij spel 5 nog bezig, dan kijken zij of er een ander spel vrij is en gaan dit spel eerst doen.
Afhankelijk van de leeftijd + het programma (tijd) kun je spellen aanpassen/verwijderen en/of de groepsgrootte aanpassen.
NODIG:
- voor alle kinderen een blinddoek (sjaal, theedoek, lap donkere stof, etc.) - werkblad 1 (knip de opdrachten los van elkaar en leg deze neer bij het desbetreffende spel) - zie voor verder benodigdheden het onderdeel UITLEG + BENODIGDHEDEN PER SPEL |
WERKBLAD
![]()
![]()
|
UITLEG + BENODIGDHEDEN PER SPEL:
Spel 1: Geld tellen
Uitleg: Op de tafel staat een bakje met verschillende munten. Eén kind doet de blinddoek voor. Het andere kind haalt uit het bakje een aantal munten en doet deze in de portemonnee. Het andere kind haalt de munten uit de portemonnee en probeert met zijn vingers te voelen hoeveel geld het andere kind in de portemonnee heeft gedaan. Daarna wordt er van rol gewisseld. Wie heeft het bedrag goed geraden?
Nodig: - bakje
- portemonnee
- munten van 5 cent,10 cent, 20 cent, 50 cent, 1 euro eb/of twee euro munten
Spel 2: Tekening maken
Uitleg: De kinderen doen hun blinddoek voor en proberen tegelijkertijd een jongen/meisje te tekenen die de hond uitlaat.
Nodig: - A4 papier
- stift/potlood
Spel 3: Water inschenken
Uitleg: Op de tafel staat een kan met water. Eén kind doet de blinddoek voor en schenkt het water in een beker. Vervolgens loopt hij van de ene kant van de ruimte naar de andere kant van de ruimte en zet de beker met water daar op een tafel neer. Het andere kind geeft aanwijzingen tijdens het inschenken. Daarna wordt er van rol gewisseld. Lukt het om zonder te morsen het water in te schenken en naar de overkant te brengen?
Nodig: - waterkan
- beker
- twee tafels
- doekje
Spel 4:Voorwerpen raden
Uitleg: Maak in twee kartonnen dozen een gat (heb je geen dozen, dan kan je natuurlijk ook gewoon een plastic tas gebruiken). Doe in de twee dozen verschillende attributen (bijvoorbeeld: dominosteen, kiwi, gum, schelp, zeep, nietmachine, knijper, washandje, theezakje, suikerklontje, mandarijn, walnoot, etc.) De kinderen halen met hun blinddoek een voorwerp uit de doos en raden wat voor voorwerp dit is. Hoeveel voorwerpen raden zij binnen 2 minuten? Zet dit spel in een hoek van de ruimte zodat andere team niet zien wat er uit de doos wordt gehaald.
Nodig: - timer
- twee dozen met een gat in de bovenkant
- +/- 10 attributen per doos
Spel 5: Parcours afleggen.
Uitleg: Maak een leuk parcours (bijvoorbeeld op de gang) waar de kinderen overheen moeten klimmen, onderdoor moeten kruipen, overheen moeten stappen, etc. Eén kind legt het parcours gelbinddoekt af terwijl het andere kind aanwijzingen geeft (helpt). Daarna wordt er van rol gewisseld.
Nodig: - tafels
- stoelen
- touw (spannen tussen twee stoelen)
- emmer(s)
Spel 6: Proeverij
Uitleg: Vul schaaltjes met verschillende etenswaren. Dek de schaaltjes af zodat de kinderen niet zien wat er in de schaaltjes zit.
Doe dit spel in een hoek van het lokaal, zodat andere teams niet zien wat er in de schaaltjes zit. Bij deze opdracht zit één van de leiders of een hulpvader/moeder/tiener/kind. Hij/zij laat de kinderen tegelijkertijd uit één schaaltje proeven.
Nodig: - leider (helper)
- +/- 10 schaaltjes met deksel of aluminiumfolie eroverheen
- lepels (met vingers proeven kan ook)
- dingen om te proeven (appel, kiwi, mayonaise, ketchup, suiker, zout (!) , augurk, pinakaas, etc.)
Spel 7: Braille lezen
Uitleg: De kinderen proberen samen te ontdekken welke tekst er in brailleschrift staat geschreven. Bij deze opdracht hebben zij geen blinddoek nodig.
Nodig: - werkblad 2
- pen
Spel 8: Toren bouwen
Uitleg: Leg een stapel blokken neer. Heb je geen blokken dan zou je plastic bekertjes kunnen gebruiken.
Wie bouwt de hoogste toren in twee minuten.
Nodig: - doos met blokken (plastic bekers)
- timer
Spel 9: tafel dekken
Uitleg: Leg alle attributen klaar op een tafel. Het kind moet vervolgens naar een tafel lopen die +/- 2 meter verder staat.
Lukt het om de tafel goed te dekken? De kinderen wisselen daarna van rol.
Nodig - tafel
- tafelkleed
- 4 bordjes
- 4 messen en vorken
- 4 bekers
(- boter)
(- pot jam/pindakaas)
(- hagelslag)
Spel 10: Memory
Zet de plastic bekers ondersteboven neer en leg onder elk bekertje een snoepje (er zijn twee dezelfde kleur snoepjes van elk soort snoepje). De kinderen tillen per beurt twee verschillende bekertjes op. Liggen er twee dezelfde snoejes (ook delfde kleur!) dan mogen ze de snoepjes houden. Zijn het twee verschillende snoepjes dan zetten ze het bekertje weer over het snoepje. Je hebt om de beurt de beurt. ook als je twee dezelfde snoepjes hebt gevonden. De snoepjes mogen de kinderen houden. Als zij klaar zijn met hun spel verstoppen ze voor een volgend team nieuwe snoepjes onder de bekertjes, Deze snoepjes liggen in zakjes klaar (24 snoepjes per zakje).
Nodig: - 24 plastic bekers
- 12 x 2 verschillende snoepjes (per team) --> dat mogen natuurlijk ook kleine snoepjes zijn zoals verschillende kleuren
M&M's, gummy bears, tum-tum, etc. Wil je het gezond houden dan kun je ook kiezen voor plakjes wortel, schijfjes
komkommer, snoeptomaatjes, etc.
- plastic zakjes
EVALUATIE SPEL
Na afloop kun je in de groep de spelochtend evalueren aan de hand van de volgende vragen:
- Is het je gelukt om de opdracht uit te voeren?
- Welke opdracht vond je het moeilijkst?
- Welke opdracht vond je het leukst?
- Hoe is het volgens jou om niet te kunnen zien?
- Wat zou er nog meer onhandig of lastig zijn als je niet kunt zien?
- Wat heb je van deze opdracht geleerd?
- Hoe zou je anderen kunnen helpen met hun handicap (bijvoorbeeld blind zijn)?
Spel 1: Geld tellen
Uitleg: Op de tafel staat een bakje met verschillende munten. Eén kind doet de blinddoek voor. Het andere kind haalt uit het bakje een aantal munten en doet deze in de portemonnee. Het andere kind haalt de munten uit de portemonnee en probeert met zijn vingers te voelen hoeveel geld het andere kind in de portemonnee heeft gedaan. Daarna wordt er van rol gewisseld. Wie heeft het bedrag goed geraden?
Nodig: - bakje
- portemonnee
- munten van 5 cent,10 cent, 20 cent, 50 cent, 1 euro eb/of twee euro munten
Spel 2: Tekening maken
Uitleg: De kinderen doen hun blinddoek voor en proberen tegelijkertijd een jongen/meisje te tekenen die de hond uitlaat.
Nodig: - A4 papier
- stift/potlood
Spel 3: Water inschenken
Uitleg: Op de tafel staat een kan met water. Eén kind doet de blinddoek voor en schenkt het water in een beker. Vervolgens loopt hij van de ene kant van de ruimte naar de andere kant van de ruimte en zet de beker met water daar op een tafel neer. Het andere kind geeft aanwijzingen tijdens het inschenken. Daarna wordt er van rol gewisseld. Lukt het om zonder te morsen het water in te schenken en naar de overkant te brengen?
Nodig: - waterkan
- beker
- twee tafels
- doekje
Spel 4:Voorwerpen raden
Uitleg: Maak in twee kartonnen dozen een gat (heb je geen dozen, dan kan je natuurlijk ook gewoon een plastic tas gebruiken). Doe in de twee dozen verschillende attributen (bijvoorbeeld: dominosteen, kiwi, gum, schelp, zeep, nietmachine, knijper, washandje, theezakje, suikerklontje, mandarijn, walnoot, etc.) De kinderen halen met hun blinddoek een voorwerp uit de doos en raden wat voor voorwerp dit is. Hoeveel voorwerpen raden zij binnen 2 minuten? Zet dit spel in een hoek van de ruimte zodat andere team niet zien wat er uit de doos wordt gehaald.
Nodig: - timer
- twee dozen met een gat in de bovenkant
- +/- 10 attributen per doos
Spel 5: Parcours afleggen.
Uitleg: Maak een leuk parcours (bijvoorbeeld op de gang) waar de kinderen overheen moeten klimmen, onderdoor moeten kruipen, overheen moeten stappen, etc. Eén kind legt het parcours gelbinddoekt af terwijl het andere kind aanwijzingen geeft (helpt). Daarna wordt er van rol gewisseld.
Nodig: - tafels
- stoelen
- touw (spannen tussen twee stoelen)
- emmer(s)
Spel 6: Proeverij
Uitleg: Vul schaaltjes met verschillende etenswaren. Dek de schaaltjes af zodat de kinderen niet zien wat er in de schaaltjes zit.
Doe dit spel in een hoek van het lokaal, zodat andere teams niet zien wat er in de schaaltjes zit. Bij deze opdracht zit één van de leiders of een hulpvader/moeder/tiener/kind. Hij/zij laat de kinderen tegelijkertijd uit één schaaltje proeven.
Nodig: - leider (helper)
- +/- 10 schaaltjes met deksel of aluminiumfolie eroverheen
- lepels (met vingers proeven kan ook)
- dingen om te proeven (appel, kiwi, mayonaise, ketchup, suiker, zout (!) , augurk, pinakaas, etc.)
Spel 7: Braille lezen
Uitleg: De kinderen proberen samen te ontdekken welke tekst er in brailleschrift staat geschreven. Bij deze opdracht hebben zij geen blinddoek nodig.
Nodig: - werkblad 2
- pen
Spel 8: Toren bouwen
Uitleg: Leg een stapel blokken neer. Heb je geen blokken dan zou je plastic bekertjes kunnen gebruiken.
Wie bouwt de hoogste toren in twee minuten.
Nodig: - doos met blokken (plastic bekers)
- timer
Spel 9: tafel dekken
Uitleg: Leg alle attributen klaar op een tafel. Het kind moet vervolgens naar een tafel lopen die +/- 2 meter verder staat.
Lukt het om de tafel goed te dekken? De kinderen wisselen daarna van rol.
Nodig - tafel
- tafelkleed
- 4 bordjes
- 4 messen en vorken
- 4 bekers
(- boter)
(- pot jam/pindakaas)
(- hagelslag)
Spel 10: Memory
Zet de plastic bekers ondersteboven neer en leg onder elk bekertje een snoepje (er zijn twee dezelfde kleur snoepjes van elk soort snoepje). De kinderen tillen per beurt twee verschillende bekertjes op. Liggen er twee dezelfde snoejes (ook delfde kleur!) dan mogen ze de snoepjes houden. Zijn het twee verschillende snoepjes dan zetten ze het bekertje weer over het snoepje. Je hebt om de beurt de beurt. ook als je twee dezelfde snoepjes hebt gevonden. De snoepjes mogen de kinderen houden. Als zij klaar zijn met hun spel verstoppen ze voor een volgend team nieuwe snoepjes onder de bekertjes, Deze snoepjes liggen in zakjes klaar (24 snoepjes per zakje).
Nodig: - 24 plastic bekers
- 12 x 2 verschillende snoepjes (per team) --> dat mogen natuurlijk ook kleine snoepjes zijn zoals verschillende kleuren
M&M's, gummy bears, tum-tum, etc. Wil je het gezond houden dan kun je ook kiezen voor plakjes wortel, schijfjes
komkommer, snoeptomaatjes, etc.
- plastic zakjes
EVALUATIE SPEL
Na afloop kun je in de groep de spelochtend evalueren aan de hand van de volgende vragen:
- Is het je gelukt om de opdracht uit te voeren?
- Welke opdracht vond je het moeilijkst?
- Welke opdracht vond je het leukst?
- Hoe is het volgens jou om niet te kunnen zien?
- Wat zou er nog meer onhandig of lastig zijn als je niet kunt zien?
- Wat heb je van deze opdracht geleerd?
- Hoe zou je anderen kunnen helpen met hun handicap (bijvoorbeeld blind zijn)?