Het huis op de rots
Mattheüs 7: 24-29
In de gelijkenis van het huis op de rots en op het zand gaat het over twee bouwers. De ene man bouwt zijn huis op de rots en de andere man bouwt zijn huis op het zand. Wanneer je kiest voor Jezus en Hem gehoorzaamt, lijk je op de man die zijn huis bouwde op de rots. Het is een huis dat tegen een stootje kan. Jouw huis blijft staan, ook bij moeilijkheden omdat je je fundament op Jezus hebt gebouwd. Wanneer je wel in Hem gelooft, maar toch je eigen weg kiest en in de praktijk weinig met je geloof bezig bent, lijk je op de man die zijn huis bouwde op het zand. Als er moeilijkheden op je pad komen, bestaat de kans dat je je geloof verliest. Je geloof was niet verankerd in Jezus de rots. Het is dus heel belangrijk om te bouwen aan een goed fundament. Dat doe je door je leven bewust samen met God te leven.
SPEL: memorie (4 - 7 jaar)
De plaatjes van dit spel komen uit het boek: Acht verhalen van Jezus (Nick Butterworth en Mick Inkpen)
Het boek bevat acht gelijkenissen en is een echte aanrader voor de onderbouw.
In de gelijkenis van het huis op de rots en op het zand gaat het over twee bouwers. De ene man bouwt zijn huis op de rots en de andere man bouwt zijn huis op het zand. Wanneer je kiest voor Jezus en Hem gehoorzaamt, lijk je op de man die zijn huis bouwde op de rots. Het is een huis dat tegen een stootje kan. Jouw huis blijft staan, ook bij moeilijkheden omdat je je fundament op Jezus hebt gebouwd. Wanneer je wel in Hem gelooft, maar toch je eigen weg kiest en in de praktijk weinig met je geloof bezig bent, lijk je op de man die zijn huis bouwde op het zand. Als er moeilijkheden op je pad komen, bestaat de kans dat je je geloof verliest. Je geloof was niet verankerd in Jezus de rots. Het is dus heel belangrijk om te bouwen aan een goed fundament. Dat doe je door je leven bewust samen met God te leven.
SPEL: memorie (4 - 7 jaar)
De plaatjes van dit spel komen uit het boek: Acht verhalen van Jezus (Nick Butterworth en Mick Inkpen)
Het boek bevat acht gelijkenissen en is een echte aanrader voor de onderbouw.
NODIG:
- werkbladen (dubbelzijdig afdrukken in kleur) Reden dubbelzijdig afdrukken: Als je de plaatjes op wit 80 gr. papier afdrukt, schijnt het papier door. Het patroon op werkblad 2 zorgt ervoor dat de plaatjes niet doorschijnen. Als je dik papier gebruikt (180 gr. -220 gr.) hoef je niet dubbelzijdig af te drukken en heb je werkblad 2 niet nodig. De kaartjes zijn dan ook steviger. - optioneel: lamineerapparaat + lamineervellen |
WERKBLAD:
|
WERKWIJZE:
1- (Optioneel: Lamineer het werkblad.) Knip de kaartjes uit.
2- Schud de kaartjes en leg ze ondersteboven op tafel.
3- Speler 1 draait twee kaartjes om. Zijn de plaatjes hetzelfde dan mag de speler de kaartjes houden en mag hij/zij nog een keer
twee kaartjes omdraaien. Zijn de kaartjes verschillend, dan draait speler 1 de kaartjes weer om en laat deze liggen. Nu is speler
2 aan de beurt, etc. Wie heeft aan het einde van het spel de meeste kaartjes verzameld?
1- (Optioneel: Lamineer het werkblad.) Knip de kaartjes uit.
2- Schud de kaartjes en leg ze ondersteboven op tafel.
3- Speler 1 draait twee kaartjes om. Zijn de plaatjes hetzelfde dan mag de speler de kaartjes houden en mag hij/zij nog een keer
twee kaartjes omdraaien. Zijn de kaartjes verschillend, dan draait speler 1 de kaartjes weer om en laat deze liggen. Nu is speler
2 aan de beurt, etc. Wie heeft aan het einde van het spel de meeste kaartjes verzameld?