Ester en Haman
Ester 3-7
De koning is zeer rijk en wil in alles zijn zin hebben. Na ongehoorzaamheid van de koningin, kiest hij Ester uit als zijn vrouw. De eerste minister, Haman, is ook een machtswellusteling, die koste wat kost het Joodse volk wil vernietigen, te beginnen bij Mordechai, Esters' neef. Hij laat alvast een paal neerzetten om Mordechai aan op te kunnen hangen. Ester weet haar volk te redden en haar neef te bevorderen tot eerste minister. Haman krijgt zelf de strop.
De koning is zeer rijk en wil in alles zijn zin hebben. Na ongehoorzaamheid van de koningin, kiest hij Ester uit als zijn vrouw. De eerste minister, Haman, is ook een machtswellusteling, die koste wat kost het Joodse volk wil vernietigen, te beginnen bij Mordechai, Esters' neef. Hij laat alvast een paal neerzetten om Mordechai aan op te kunnen hangen. Ester weet haar volk te redden en haar neef te bevorderen tot eerste minister. Haman krijgt zelf de strop.
KNUTSELACTIVITEIT: Spel galgje
NODIG:
- werkblad - lamineerpapier (of rol doorzichtig plakplastic) - stiften - keukenrol (of papieren zakdoekje) |
WERKBLAD
|
WERKWIJZE
1- Print voor elk kind het werkblad uit
2- Lamineer het werkblad of plak aan de voor- en achterzijde plakplastic.
3- Het spel wordt gespeeld met minimaal twee personen.
Speler 1 bedenkt een woord van maximaal twaalf letters.
Als het woord uit 7 letters bestaat zet deze speler een rondje om het cijfer 7.
Speler 2 noemt een letter.
Als de letter één of meerdere keren in het woord zit, zet speler 1 de letter(s) op de juiste plaats op de cijferbalk.
Als de letter niet in het woord zit, trekt speler 1 een lijn over de eerste stippellijn van de galg.
Speler 1 streept de letter die genoemd is in het alfabet door.
Speler 2 noemt de volgende letter, etc.
4- Als speler 2 het woord raad voordat alle onderdelen van de galg zijn ingetekend heeft hij gewonnen.
Raad speler 2 het woord niet op tijd, dan wint speler 1.
5- Veeg de stiftlijnen en letters uit met keukenpapier en begin een volgend spel.
Nu is speler 2 aan de beurt om een woord te bedenken.
TIP: Heb je geen lamineerapparaat dan kan je het werkblad natuurlijk ook meerdere malen uitprinten (eventueel op A5 papier).
1- Print voor elk kind het werkblad uit
2- Lamineer het werkblad of plak aan de voor- en achterzijde plakplastic.
3- Het spel wordt gespeeld met minimaal twee personen.
Speler 1 bedenkt een woord van maximaal twaalf letters.
Als het woord uit 7 letters bestaat zet deze speler een rondje om het cijfer 7.
Speler 2 noemt een letter.
Als de letter één of meerdere keren in het woord zit, zet speler 1 de letter(s) op de juiste plaats op de cijferbalk.
Als de letter niet in het woord zit, trekt speler 1 een lijn over de eerste stippellijn van de galg.
Speler 1 streept de letter die genoemd is in het alfabet door.
Speler 2 noemt de volgende letter, etc.
4- Als speler 2 het woord raad voordat alle onderdelen van de galg zijn ingetekend heeft hij gewonnen.
Raad speler 2 het woord niet op tijd, dan wint speler 1.
5- Veeg de stiftlijnen en letters uit met keukenpapier en begin een volgend spel.
Nu is speler 2 aan de beurt om een woord te bedenken.
TIP: Heb je geen lamineerapparaat dan kan je het werkblad natuurlijk ook meerdere malen uitprinten (eventueel op A5 papier).