Poppenkast Jona deel 2
Angelique Bos - auteur kinderboeken
  • INFO
  • boeken
    • Bestellen
    • Recensies
  • Knutselen zondagsschool
    • Oude Testament >
      • De Schepping
      • Adam en Eva
      • Kaïn en Abel
      • Noach - dieren
      • Noach - puzzel
      • Noach - de regenboog
      • De toren van Babel
      • Abram gaat op reis
      • Abram en de sterrenhemel
      • Jacob en Ezau
      • Jacob droomt
      • Jozefs mantel
      • Jozef in de put
      • Mozes - Het biezen mandje (1)
      • Mozes - Het biezen mandje (2)
      • Mozes - De tien plagen
      • Mozes - Manna en kwartels
      • Mozes -De koperen slang
      • Jozua
      • Simson
      • Simson en Delila
      • David en Jonathan
      • David - Psalm 23
      • Elia en de weduwe van Sarefat
      • Elia en de raven (1)
      • Elia en de raven (2)
      • Esther
      • Jona 1
      • Jona 2
    • Nieuwe Testament >
      • Zacharias en Elisabet
      • De roeping van de eerste discipelen (1)
      • De roeping van de eerste discipelen (2)
      • De roeping van de eerste discipelen 3
      • De roeping van de eerste discipelen (4)
      • Jezus wordt gedoopt 1
      • Jezus wordt gedoopt 2
      • kleurplaat Bartimeüs
      • Bartimeüs
      • De storm op het meer
      • De zaaier
      • De rijke jongeling >
        • De verlamde man
      • De tien bruidsmeisjes
      • Het huis op de rots
      • Het dochtertje van Jaïrus
      • Zacheüs
      • Lazarus
      • Het verdwaalde schaap
      • De barmhartige samaritaan
      • De verloren zoon
      • De verloren munt
      • Jezus is mijn redder
      • De eerste gemeente
      • Zorg voor elkaar (Matteüs 25)
      • Filippus en de man uit Ethiopië
      • Paulus ontsnapt
      • Paulus en Silas
      • Paulus schipbreuk
      • God houdt van alle mensen
    • Thema's >
      • Bidden
      • Pasen >
        • Paasmandje 1
        • Paasmandje 2
        • Pasen - het kruis
        • Pasen - Hij is opgestaan!
      • Kerst >
        • De geboorte van Jezus
        • engel 2
        • engel 1
        • Het ezeltje van Maria
        • kaars
        • Kerstkrans (eetbaar)
        • Kerst/winterfiguur
      • Pinksteren
      • Vaderdag >
        • Vaderdag 1
        • Vaderdag 2
        • Vaderdag 3
        • Vaderdag 4
      • Moederdag >
        • gieter met zaadjes
        • Klusjesbloem
      • Algemeen >
        • God zorgt voor ons.
        • Is je deur nog op slot
        • vriendschap
        • Pennenhouder
        • Onderzetters
        • Fotolijstje
        • memohouder
    • PUZZELBLADEN
  • SPELLEN
    • Adam en Eva spel
    • Spel: Kaïn en Abel
    • Bingo Noach
    • Spel: Abraham en Sara
    • Mozes spel: De tien plagen
    • Spel: battelen (Jacob)
    • Spel: Ester en Haman
    • Spel Jona >
      • Pasen
      • De intocht van Jeruzalem
    • Spel: Bartimeüs
    • spel: blindemannetje
    • Huis op de rots - memorie
    • BINGO Kerst
    • Kerstspel
    • De wijzen uit het oosten
    • Bingo Pasen
    • Quiz - Wie is het?
    • Paasquiz
    • Speurtocht: dieren uit de Bijbel
    • Speurtocht: in de buurt van de kerk
    • Pictionary - Bijbel
    • Vossenjacht bijbelfiguren
    • Spel: Ezelen (Bijbelse personages)
    • Spel: wisselspel Bijbelse personages
    • Kahoot
    • KLETSPOT
    • Escape room 1
    • Escaperoom 2
    • Escaperoom 3
  • Poppenkast Bartimeüs
  • Poppenspel Pasen
  • poppenkast kerst
  • Poppenspel : De brandende oven
  • Poppenkast Jona
  • Poppenkast Jona deel 2
  • Untitled
  • BINGO: Het lichaam

Spel: Blindemannetje

Marcus 8: 22-26
Deze spelletjes passen goed bij het verhaal van Bartimeüs. 
Je kunt zelf kiezen welke spellen je gaat spelen.
​

Nodig:

- Voor elk kind een blinddoek.
- Zie verder de benodigdheden per spel.

Werkblad:
wat_is_dit.docx
File Size: 654 kb
File Type: docx
Download File

Picture
WERKWIJZE
 
Spel 1: dierengeluiden
Nodig: kaartjes met dierennamen
  1. Laat elk kind een plekje zoeken in de ruimte.
         Geef elke kind een briefje met de naam van een dier.
         Iedereen houdt geheim welk dier op zijn/haar briefje staat.
         Afhankelijk van het aantal kinderen wat meedoet, bepaal je hoeveel kinderen een briefje krijgen met de naam van hetzelfde          dier (minimaal twee kinderen met eenzelfde briefje, maar grotere groepjes is nog leuker. Vertel de kinderen hoeveel
        kinderen zij moeten zoeken die hetzelfde dier op hun briefje hebben staan)
    2. Elk kind doet nu een blinddoek voor.
    3. Op het startsignaal van de leider kruipen/lopen alle kinderen door de ruimte en maken het geluid van het dier wat op hun
        briefje stond. Welk groepje is als eerste compleet?
 
Spel 2: voorwerpen raden
Nodig: 10 voorwerpen
             papier + pen
  1. Alle kinderen doen een blinddoek voor.
  2. De leider geeft een voorwerp door. Elk kind mag een aantal seconden voelen en geeft dan het voorwerp door. Zij mogen opschrijven welk voorwerp zij hebben gevoeld. Wie raadt de meeste voorwerpen?
         Omdat het lastig is om geblinddoekt iets op te schrijven, is het slim om als iedereen het voorwerp heeft gevoeld, dit even \             achter de rug te houden en iedereen zijn blinddoek af te laten doen en het voorwerp op te schrijven. Daarna kan de
         blinddoek weer voor worden gedaan.
 
Spel 3: Zoek de juiste plek
De kinderen zitten op hun stoel of staan in de ruimte. De leider roept naar welke plek ze moeten lopen. Bijvoorbeeld naar de deur, de boekenkast, etc.  Je kunt een tijdslimiet geven (bijv. 15 seconden) en dan mag iedereen zijn blinddoek afdoen en kijken waar hij/zij staat.
 
Spel 4: Kring
Eén kind wordt geblinddoekt, de andere kinderen staan in een kring om hen/haar heen. Het geblinddoekte kind loopt naar iemand toe en moet voelen wie het kind is.

Spel 5: Proeven
​Nodig: 10 schaaltjes met dingen om te proeven
             pen + papier

Maak 10 schaaltjes met dingen die kinderen kunnen proeven. Bijvoorbeeld chocoladehagelslag, anijshagel, basterdsuiker, kaneel, zout, jam, ketchup, vla, pindakaas, stroop... wat proeven ze? 
Blinddoek voor en laten proeven (vinger dopen in schaaltje)
Laat hen op een lijstje  opschrijven wat ze geproefd hebben.
 
Spel 6: Geluiden raden
Nodig: Mobiel (van tevoren geluiden opnemen)
            pen + papier

Neem met je mobiel verschillende geluiden op. Laat de geluiden horen.
Elk kind schrijft op welk geluid hij/zij heeft gehoord.                                                                       
Wie heeft de meeste geluiden goed geraden?                                                     
Voorbeelden van geluiden zijn: dichtslaande deuren, een auto, een doorgetrokken WC, een telefoon, een miauwende kat, een fluitketel, het omslaan van een bladzijde in een boek, etc.
 
Spel 7: sokkenspel
Nodig: waslijn
             knijpers
             10 sokken
             10 kleine voorwerpen
             pen + papier

1- Hang tien sokken aan een waslijn. Doe in elke sok een voorwerp
2- De kinderen mogen voelen welk voorwerp er in de sok zit. Dit schrijven ze op.
    Wie heeft de meeste voorwerpen goed geraden?  

Spel 8: tekenen
Nodig: pen + papier

  1. Geef alle kinderen een stuk papier en een potlood/stift.
  2. Alle kinderen doen hun blinddoek voor.
  3. Noem een voorwerp/dier wat zij moeten tekenen.
  4. Na +/- twee minuten doen ze hun blinddoek af en laten zien wat ze hebben getekend.
 
Spel 9: op één been staan.
1. De kinderen doen een blinddoek voor.                                                                              
 2. Op het startsein van de leider gaan alle kinderen op één been staan.
     Wie    houdt dit het langste vol?
 
spel 10: Raad het voorwerp
Nodig: werkblad 
            pen + papier

  1. Geef de kinderen het werkblad waarop 12 foto’s van een deel van een voorwerp staan.
  2. Laat hen opschrijven welk voorwerp zij denken dat er op de foto staat. Wie raadt de meeste voorwerpen goed?
 

Maak een gratis website met Weebly