Spel: Blindemannetje
Marcus 8: 22-26
Deze spelletjes passen goed bij het verhaal van Bartimeüs.
Je kunt zelf kiezen welke spellen je gaat spelen.
Deze spelletjes passen goed bij het verhaal van Bartimeüs.
Je kunt zelf kiezen welke spellen je gaat spelen.
Nodig:
- Voor elk kind een blinddoek. - Zie verder de benodigdheden per spel. |
Werkblad:
|
WERKWIJZE
Spel 1: dierengeluiden
Nodig: kaartjes met dierennamen
Iedereen houdt geheim welk dier op zijn/haar briefje staat.
Afhankelijk van het aantal kinderen wat meedoet, bepaal je hoeveel kinderen een briefje krijgen met de naam van hetzelfde dier (minimaal twee kinderen met eenzelfde briefje, maar grotere groepjes is nog leuker. Vertel de kinderen hoeveel
kinderen zij moeten zoeken die hetzelfde dier op hun briefje hebben staan)
2. Elk kind doet nu een blinddoek voor.
3. Op het startsignaal van de leider kruipen/lopen alle kinderen door de ruimte en maken het geluid van het dier wat op hun
briefje stond. Welk groepje is als eerste compleet?
Spel 2: voorwerpen raden
Nodig: 10 voorwerpen
papier + pen
blinddoek weer voor worden gedaan.
Spel 3: Zoek de juiste plek
De kinderen zitten op hun stoel of staan in de ruimte. De leider roept naar welke plek ze moeten lopen. Bijvoorbeeld naar de deur, de boekenkast, etc. Je kunt een tijdslimiet geven (bijv. 15 seconden) en dan mag iedereen zijn blinddoek afdoen en kijken waar hij/zij staat.
Spel 4: Kring
Eén kind wordt geblinddoekt, de andere kinderen staan in een kring om hen/haar heen. Het geblinddoekte kind loopt naar iemand toe en moet voelen wie het kind is.
Spel 5: Proeven
Nodig: 10 schaaltjes met dingen om te proeven
pen + papier
Maak 10 schaaltjes met dingen die kinderen kunnen proeven. Bijvoorbeeld chocoladehagelslag, anijshagel, basterdsuiker, kaneel, zout, jam, ketchup, vla, pindakaas, stroop... wat proeven ze?
Blinddoek voor en laten proeven (vinger dopen in schaaltje)
Laat hen op een lijstje opschrijven wat ze geproefd hebben.
Spel 6: Geluiden raden
Nodig: Mobiel (van tevoren geluiden opnemen)
pen + papier
Neem met je mobiel verschillende geluiden op. Laat de geluiden horen.
Elk kind schrijft op welk geluid hij/zij heeft gehoord.
Wie heeft de meeste geluiden goed geraden?
Voorbeelden van geluiden zijn: dichtslaande deuren, een auto, een doorgetrokken WC, een telefoon, een miauwende kat, een fluitketel, het omslaan van een bladzijde in een boek, etc.
Spel 7: sokkenspel
Nodig: waslijn
knijpers
10 sokken
10 kleine voorwerpen
pen + papier
1- Hang tien sokken aan een waslijn. Doe in elke sok een voorwerp
2- De kinderen mogen voelen welk voorwerp er in de sok zit. Dit schrijven ze op.
Wie heeft de meeste voorwerpen goed geraden?
Spel 8: tekenen
Nodig: pen + papier
Spel 9: op één been staan.
1. De kinderen doen een blinddoek voor.
2. Op het startsein van de leider gaan alle kinderen op één been staan.
Wie houdt dit het langste vol?
spel 10: Raad het voorwerp
Nodig: werkblad
pen + papier
Spel 1: dierengeluiden
Nodig: kaartjes met dierennamen
- Laat elk kind een plekje zoeken in de ruimte.
Iedereen houdt geheim welk dier op zijn/haar briefje staat.
Afhankelijk van het aantal kinderen wat meedoet, bepaal je hoeveel kinderen een briefje krijgen met de naam van hetzelfde dier (minimaal twee kinderen met eenzelfde briefje, maar grotere groepjes is nog leuker. Vertel de kinderen hoeveel
kinderen zij moeten zoeken die hetzelfde dier op hun briefje hebben staan)
2. Elk kind doet nu een blinddoek voor.
3. Op het startsignaal van de leider kruipen/lopen alle kinderen door de ruimte en maken het geluid van het dier wat op hun
briefje stond. Welk groepje is als eerste compleet?
Spel 2: voorwerpen raden
Nodig: 10 voorwerpen
papier + pen
- Alle kinderen doen een blinddoek voor.
- De leider geeft een voorwerp door. Elk kind mag een aantal seconden voelen en geeft dan het voorwerp door. Zij mogen opschrijven welk voorwerp zij hebben gevoeld. Wie raadt de meeste voorwerpen?
blinddoek weer voor worden gedaan.
Spel 3: Zoek de juiste plek
De kinderen zitten op hun stoel of staan in de ruimte. De leider roept naar welke plek ze moeten lopen. Bijvoorbeeld naar de deur, de boekenkast, etc. Je kunt een tijdslimiet geven (bijv. 15 seconden) en dan mag iedereen zijn blinddoek afdoen en kijken waar hij/zij staat.
Spel 4: Kring
Eén kind wordt geblinddoekt, de andere kinderen staan in een kring om hen/haar heen. Het geblinddoekte kind loopt naar iemand toe en moet voelen wie het kind is.
Spel 5: Proeven
Nodig: 10 schaaltjes met dingen om te proeven
pen + papier
Maak 10 schaaltjes met dingen die kinderen kunnen proeven. Bijvoorbeeld chocoladehagelslag, anijshagel, basterdsuiker, kaneel, zout, jam, ketchup, vla, pindakaas, stroop... wat proeven ze?
Blinddoek voor en laten proeven (vinger dopen in schaaltje)
Laat hen op een lijstje opschrijven wat ze geproefd hebben.
Spel 6: Geluiden raden
Nodig: Mobiel (van tevoren geluiden opnemen)
pen + papier
Neem met je mobiel verschillende geluiden op. Laat de geluiden horen.
Elk kind schrijft op welk geluid hij/zij heeft gehoord.
Wie heeft de meeste geluiden goed geraden?
Voorbeelden van geluiden zijn: dichtslaande deuren, een auto, een doorgetrokken WC, een telefoon, een miauwende kat, een fluitketel, het omslaan van een bladzijde in een boek, etc.
Spel 7: sokkenspel
Nodig: waslijn
knijpers
10 sokken
10 kleine voorwerpen
pen + papier
1- Hang tien sokken aan een waslijn. Doe in elke sok een voorwerp
2- De kinderen mogen voelen welk voorwerp er in de sok zit. Dit schrijven ze op.
Wie heeft de meeste voorwerpen goed geraden?
Spel 8: tekenen
Nodig: pen + papier
- Geef alle kinderen een stuk papier en een potlood/stift.
- Alle kinderen doen hun blinddoek voor.
- Noem een voorwerp/dier wat zij moeten tekenen.
- Na +/- twee minuten doen ze hun blinddoek af en laten zien wat ze hebben getekend.
Spel 9: op één been staan.
1. De kinderen doen een blinddoek voor.
2. Op het startsein van de leider gaan alle kinderen op één been staan.
Wie houdt dit het langste vol?
spel 10: Raad het voorwerp
Nodig: werkblad
pen + papier
- Geef de kinderen het werkblad waarop 12 foto’s van een deel van een voorwerp staan.
- Laat hen opschrijven welk voorwerp zij denken dat er op de foto staat. Wie raadt de meeste voorwerpen goed?