ESCAPEROOM 3 - De gevangenis in egypte
Leeftijd 9 - 12 jaar
Een escape room is een activiteit waarbij je 'opgesloten' wordt in een ruimte. Aan de hand van verschillende opdrachten zul je een uitweg moeten vinden binnen een bepaalde tijd. Lukt het wel/niet om binnen deze tijd uit de ruimte te ontsnappen?
Dit spel past bij het verhaal van Jozef in de gevangenis. Hij ontmoet daar de schenker en de bakker die verdacht worden van een aanslag op de koning. In dit spel zijn de kinderen medeverdachten. De farao denkt dat zij ook betrokken waren bij het complot tegen hem. De kans dat zij ooit nog uit de gevangenis zullen komen is erg klein. Daarom zit er maar één ding op: ONTSNAPPEN! Op dit moment zit er één bewaker. De andere bewakers zijn even een hapje eten. Over 40 minuten komen zij terug. Er bestaat een kans dat deze bewaker hen vrij laat. Maar dat doet hij maar op één voorwaarde. Om achter deze voorwaarde te komen, moeten de kinderen verschillende opdrachten uitvoeren. Gaat hen dit binnen deze tijd lukken?.
In een echte escape room zit er vaak een slot op de ruimte, maar op de zondagsschool/kinderkerk laten we gewoon iemand voor de deur zitten en kunnen de kinderen ontsnappen door hem/haar een attribuut te overhandigen.
Het spel wordt gespeeld in groepjes van 2 - 4 personen. Omdat je op de zondagsschool/kinderkerk meestal niet over meerdere ruimtes beschikt, kan je het lokaal ook proberen door tafels en stoelen in hoeken te verdelen (of gewoon tafelgroepjes te maken), zodat elk groepje wel zelfstandig aan de slag kan. Heb je meerdere ruimtes ter beschikking, dan is dat natuurlijk leuker.
Een escape room is een activiteit waarbij je 'opgesloten' wordt in een ruimte. Aan de hand van verschillende opdrachten zul je een uitweg moeten vinden binnen een bepaalde tijd. Lukt het wel/niet om binnen deze tijd uit de ruimte te ontsnappen?
Dit spel past bij het verhaal van Jozef in de gevangenis. Hij ontmoet daar de schenker en de bakker die verdacht worden van een aanslag op de koning. In dit spel zijn de kinderen medeverdachten. De farao denkt dat zij ook betrokken waren bij het complot tegen hem. De kans dat zij ooit nog uit de gevangenis zullen komen is erg klein. Daarom zit er maar één ding op: ONTSNAPPEN! Op dit moment zit er één bewaker. De andere bewakers zijn even een hapje eten. Over 40 minuten komen zij terug. Er bestaat een kans dat deze bewaker hen vrij laat. Maar dat doet hij maar op één voorwaarde. Om achter deze voorwaarde te komen, moeten de kinderen verschillende opdrachten uitvoeren. Gaat hen dit binnen deze tijd lukken?.
In een echte escape room zit er vaak een slot op de ruimte, maar op de zondagsschool/kinderkerk laten we gewoon iemand voor de deur zitten en kunnen de kinderen ontsnappen door hem/haar een attribuut te overhandigen.
Het spel wordt gespeeld in groepjes van 2 - 4 personen. Omdat je op de zondagsschool/kinderkerk meestal niet over meerdere ruimtes beschikt, kan je het lokaal ook proberen door tafels en stoelen in hoeken te verdelen (of gewoon tafelgroepjes te maken), zodat elk groepje wel zelfstandig aan de slag kan. Heb je meerdere ruimtes ter beschikking, dan is dat natuurlijk leuker.
NODIG: - werkbladen (één set per groepje) (kleurenkopie: werkblad 3 en 7) - plastic bekers gevuld met een laagje van de volgende dranken: melk, karnemelk, sinaasappelsap, appelsap, druivensap, water, ijsthee en siroop - kleine plastic/papieren bordjes gevuld met een schepje: suiker, zout, meel, fijngemalen pepermunt, gestampte muisjes en melkpoeder - gekleurd papier om de tekst van opdracht 3 uit te printen - schatkistjes (Tip: koop een zak snoepschatkisten van Redband) - pennen - verband of wit crêpepapier - plakband - timer |
WERKBLADEN
|
VOORBEREIDING
1- Print de werkbladen en knip de opdrachten los van elkaar.
Je hebt voor elk groepje kinderen één set opdrachten nodig.
Eén groepje bestaat uit 2 - 4 kinderen.
2- Maak tafelgroepjes (of scheid op een andere manier de ruimte) zodat de kinderen niet de antwoorden van elkaar kunnen
overschrijven/horen.
Als je de beschikking hebt over meerdere ruimtes is dat natuurlijk nog leuker.
3- Verstop de opdrachten in het lokaal als volgt:
Opdracht 1: Deze opdracht hoef je niet te verstoppen. De kinderen krijgen deze opdracht na de uitleg van het spel.
Zorg ervoor dat je voldoende bordjes neerzet voor de hoeveelheid groepen die je hebt. Het hoeven maar kleine
bordjes te zijn. De borden worden genummerd van 1 t/m 7. Op het antwoordenblad staat welke smaak bij welk
bordje hoort (niet verwisselen!)
Opdracht 2: Wikkel om deze opdracht verband of crepepapier (mummie) en leg de mummie ergens op een tafel.
Opdracht 3: Op werkblad (bijlage 1) staat een plaatje van een sarcofaag afgebeeld (in kleur afdrukken!)
Op werkblad 8 (bijlage 2) staat een tekst. Deze tekst druk je af op verschillende kleuren (elk groepje moet op
zoek naar zijn eigen kleur). De tekst van bijlage 2 plak je op de achterkant van de afbeelding van de sarcofaag.
Je knipt de afbeelding vervolgens in tien stukken en legt deze op zichtbare plaatsen verspreid in de ruimte.
De kinderen moeten de tien puzzelstukken zoeken om de opdracht te kunnen maken.
Opdracht 4: Print deze opdracht in kleur af. Hang de opdracht op het raam.
Opdracht 5: Zet de bekertjes met inhoud op een tafel. Zet op elk bekertje een cijfer. De cijfers zijn gekoppeld aan een drankje
(zie antwoordenblad).
Opdracht 6: Deze opdracht plak je ergens onder (bijv. onder een tafel, stoel, boekenplank, bureau)
Opdracht 7: De schatkisten zet je op een zichtbare plek in de ruimte.
De oplossing van opdracht 7 is: De bewaker is om te kopen. geef hem de schatkist. Als de kinderen de schatkist aan de
bewaker hebben gegeven. worden zij vrij gelaten (deur van de ruimte gaat open).
SPEL
1- Maak groepjes van 2 - 4 kinderen en leg het spel uit.
Vertel de kinderen dat zij samen met de schenker, de bakker en Jozef in de gevangenis zitten van de farao van Egypte.
Lees samen met hen de situatie waarin zij zich bevinden en laat hen starten met de eerste opdracht.
Vertel dat zij bij elke opdracht het antwoord op moeten schrijven. De antwoorden hebben ze aan het einde van het spel nodig
om te kunnen ontsnappen uit de gevangenis.
Als je met meerdere groepjes in één lokaal speelt, leg dan uit dat ze één opdracht mogen pakken van elke opdracht en de
andere opdrachten moeten laten liggen voor de andere groepjes. Houd bij opdracht 3 in de gaten dat zij van alle
puzzelstukjes dezelfde kleur pakken.
2- Zet de timer op 40 minuten. De tijd kun je eventueel van te voren of tussentijds aanpassen. Het is het leukste als alle groepjes
weten te ontsnappen.
3- De leiding gaat voor de deur zitten. Zodra de kinderen de schatkist aan de bewaker overhandigen zijn zij vrij.
(LET OP: De kinderen mogen niet bij de start van het spel weten dat dit het voorwerp is dat zij nodig hebben om te kunnen
ontsnappen!)
TIP: Lukt het een groepje na verwoede pogingen niet om een opdracht te ontcijferen, geef dan een hint of help ze om verder te
kunnen gaan met de volgende opdracht. Wellicht is er ook wat begeleiding nodig bij opdracht 1 en 5 (proeven).
1- Print de werkbladen en knip de opdrachten los van elkaar.
Je hebt voor elk groepje kinderen één set opdrachten nodig.
Eén groepje bestaat uit 2 - 4 kinderen.
2- Maak tafelgroepjes (of scheid op een andere manier de ruimte) zodat de kinderen niet de antwoorden van elkaar kunnen
overschrijven/horen.
Als je de beschikking hebt over meerdere ruimtes is dat natuurlijk nog leuker.
3- Verstop de opdrachten in het lokaal als volgt:
Opdracht 1: Deze opdracht hoef je niet te verstoppen. De kinderen krijgen deze opdracht na de uitleg van het spel.
Zorg ervoor dat je voldoende bordjes neerzet voor de hoeveelheid groepen die je hebt. Het hoeven maar kleine
bordjes te zijn. De borden worden genummerd van 1 t/m 7. Op het antwoordenblad staat welke smaak bij welk
bordje hoort (niet verwisselen!)
Opdracht 2: Wikkel om deze opdracht verband of crepepapier (mummie) en leg de mummie ergens op een tafel.
Opdracht 3: Op werkblad (bijlage 1) staat een plaatje van een sarcofaag afgebeeld (in kleur afdrukken!)
Op werkblad 8 (bijlage 2) staat een tekst. Deze tekst druk je af op verschillende kleuren (elk groepje moet op
zoek naar zijn eigen kleur). De tekst van bijlage 2 plak je op de achterkant van de afbeelding van de sarcofaag.
Je knipt de afbeelding vervolgens in tien stukken en legt deze op zichtbare plaatsen verspreid in de ruimte.
De kinderen moeten de tien puzzelstukken zoeken om de opdracht te kunnen maken.
Opdracht 4: Print deze opdracht in kleur af. Hang de opdracht op het raam.
Opdracht 5: Zet de bekertjes met inhoud op een tafel. Zet op elk bekertje een cijfer. De cijfers zijn gekoppeld aan een drankje
(zie antwoordenblad).
Opdracht 6: Deze opdracht plak je ergens onder (bijv. onder een tafel, stoel, boekenplank, bureau)
Opdracht 7: De schatkisten zet je op een zichtbare plek in de ruimte.
De oplossing van opdracht 7 is: De bewaker is om te kopen. geef hem de schatkist. Als de kinderen de schatkist aan de
bewaker hebben gegeven. worden zij vrij gelaten (deur van de ruimte gaat open).
SPEL
1- Maak groepjes van 2 - 4 kinderen en leg het spel uit.
Vertel de kinderen dat zij samen met de schenker, de bakker en Jozef in de gevangenis zitten van de farao van Egypte.
Lees samen met hen de situatie waarin zij zich bevinden en laat hen starten met de eerste opdracht.
Vertel dat zij bij elke opdracht het antwoord op moeten schrijven. De antwoorden hebben ze aan het einde van het spel nodig
om te kunnen ontsnappen uit de gevangenis.
Als je met meerdere groepjes in één lokaal speelt, leg dan uit dat ze één opdracht mogen pakken van elke opdracht en de
andere opdrachten moeten laten liggen voor de andere groepjes. Houd bij opdracht 3 in de gaten dat zij van alle
puzzelstukjes dezelfde kleur pakken.
2- Zet de timer op 40 minuten. De tijd kun je eventueel van te voren of tussentijds aanpassen. Het is het leukste als alle groepjes
weten te ontsnappen.
3- De leiding gaat voor de deur zitten. Zodra de kinderen de schatkist aan de bewaker overhandigen zijn zij vrij.
(LET OP: De kinderen mogen niet bij de start van het spel weten dat dit het voorwerp is dat zij nodig hebben om te kunnen
ontsnappen!)
TIP: Lukt het een groepje na verwoede pogingen niet om een opdracht te ontcijferen, geef dan een hint of help ze om verder te
kunnen gaan met de volgende opdracht. Wellicht is er ook wat begeleiding nodig bij opdracht 1 en 5 (proeven).